fredag 5 oktober 2007

Nyttiga pizzan


Hittade inget nytt recept som jag hade lust att prova till middag idag, så det blev vanlig hemmagjord pizza. Supersmarrig hemmagjord pizza.
Bytte ut nästan hälften av vetemjölet mot grahamsmjöl, så den är dessutom inte farligt onyttig heller.

Deg:
1 pkt jäst
4 dl ljummet vatten
4 msk olja (jag körde på rapsolja idag)
1 tsk salt
10 dl vetemjöl (eller 5 dl grahamsmjöl och 5 dl vanligt)

Tomatsås:
olivolja
1 gul lök
1 brk krossade tomater
1/2 dl tomatpuré
oregano
basilika
1 lagerblad
vitlök
salt och svartpeppar.

Rör jästen i lite av det ljumma vattnet och tillsätt sedan resten av ingredienserna till degen. Knåda ihop till en smidig deg och låt jäsa under en handduk i ca 30 min.
Under tiden så skär du löken och låter den värma i en kastrull med lite olivolja tills den är genomskinlig (löken ska inte få färg).
Tillsätt sedan resten av ingredienserna och låt småputtra i ca 25 min.
När degen har jäst klart så delar du degen på mitten och kavlar ut så det täcker 2 långpannor. På med tomatsåsen och sen är allt valfritt!
Jag körde på kassler, ananas, paprika, jalapeños och ost. Sen toppade jag med färsk basilika.
Gräddas ca 10 min i 225 grader. Otroligt gott!

1 kommentar:

Allt å lite till sa...

Mmmm, vad det lät smarrigt! Var väldigt länge sen vi gjorde hemmagjord pizza. Vi brukar låta Tresco baka pizzan åt oss istället. *ler*