söndag 10 augusti 2008

Blåbärsplock


Idag drog vi ut i skogen för blåbärsplock. Vi hittade inget superställe med kopiösa mängder bär men några liter blev det allt. Wilma var jätteduktig och plockade för hand i en egen hink. Ibland tyckte hon det gick för sakta så då plockade hon från mammas och pappas hinkar istället :-)
Ganska kul att plocka lite bär ändå, man gör det ju så sällan. Men mindre kul att rensa kanske. Tror det tog lika många timmar att rensa bären som det gjorde att plocka dom.
Tror vi ska dra en blåbärssväng till inom kort, sen har vi så vi klarar oss gott och väl till nästa år.
Sen har jag bakat potatisbakelser, och nu väntar jag på att bulldegen ska jäsa klart så jag får baka klart Emils laktosfria bullar. Nu ringde klockan så nu ska jag göra ett ryck till innan det är soft och sängen!

2 kommentarer:

Allt å lite till sa...

Jasså, ni har också plockat blåbär idag? Det har Melvin och hans mormor också gjort. :-) Jag och Fredde har varit och plockat hallon hos hans mamma och pappa. Dom har grymma hallonbuskar! Tror att vi plockade 7-8 liter i ett nafs. Så nu har man suttit och rensat bär hela kvällen lång, både blåbär och hallon. Gjorde mig en blåbärsgröt ikväll. Hur gott som helst ju! Nej, nu väntar sängen. Börjar jobba 6.45 imorgon. God natt!

Mitt i mitt liv sa...

Yes det blev blåbärsplock idag. Himla great med blåbär i frysen, det är ju sjukt gott! Rårörda blåbär till plättar är ju det bästa :-) Så hallonen är mogna nu, då måste jag också se till att plocka mig några liter, det är som kul att plocka när det finns gott om dom och dom är riktigt fina. Förra året tyckte jag dom var fula och tråkiga som bara den. Ja här ska det också sovas snart, inte för att jag ska på nåt jobb inte :-) Natti!