fredag 25 september 2009

Reflektioner efter ett föräldramöte

Jag är irriterad. Främst på mig själv för att jag inte öppnade käften på föräldramötet igår och sa vad jag verkligen tyckte om dessa regler och föreskrifter som presenterades. Nä istället knyter man handen i fickan och sitter och irriterar sig på det man tycker är åt helvete. Där måste jag ju fasiken skärpa till mig. Där måste nog många skärpa till sig.

Iallafall. En sak som verkligen störde mig var detta: I den här kommunen så har en förälder rätt att åka utomlands eller jaga älg medans man samtidigt har sitt barn på förskolan.
Detta gäller alltså enbart om föräldern jagar älg eller är utomlands.
Skitbra kan ju dom föräldrar tycka som har pengar för att kunna åka utomlands eller dom som jagar älg. Men resten då ?

Om du åker till svenska fjällen 1 vecka så får du alltså inte ha barnet på förskola, då måste den andra föräldern ta ledigt från sitt jobb för att vara hemma med sitt barn. Är det rättvist?

Men. Åker jag då exempelvis till Norge på fiskeresa så är det ju då helt OK att ha barnet på förskolan, för då är man ju utomlands. Hur är det möjligt att det kan finnas en så urbota dum regel!? Det är orättvisa och särbehandling, inget annat!

Och du får inte ha barnet på förskolan om du är hemma från jobbet och är sjuk. Varför skulle man då få ha barnet på förskolan när man jagar älg eller är utomlands?
Om du är sjuk KAN du få ha barnet på förskola om du har ett läkarintyg, men jag åker knappast till läkaren för att skaffa intyg om jag ligger i magsjuka.
Och jag tror inte man behöver nåt intyg från fritidsresor om man sagt att man är på solsemester på Cypern? Jag tror inte heller att älgjägarna behöver lämna intyg från hela sitt jaktlag på att han faktiskt ÄR på älgjakt och inte bara är hemma och tittar på tv.

SKL tyckte att detta beslut var fel och jag håller fullständigt med!

En annan sak som retar gallfeber på mig är att man vill få föräldrar som är emot 3 timmar 5 dagar i veckan att framstå som människor som inte ser till sitt barns bästa utan bara till sitt eget.
Allt är inte svart eller vitt. Det finns säkert dom som har barnen på förskola bara för sin egen skull. Sen finns det föräldrar som tycker att barnen har ut mycket av att vara på förskolan, att det är bra för barnet och att man unnar dom dessa timmar att vara där och leka med andra barn, lära sig att fungera i grupp osv.
Men är man en familj på 5, som vi är, så finns det fler än 1 barn att ta hänsyn till. Då har man såklart ett val där man kan låta barnet sluta gå på förskolan och istället vara hemma. Visst.

Men är det verkligen det som är det bästa för barnet?

Skulle det vara bättre för Emil att sluta förskolan idag för att senare skolas in några månader senare, eventuellt på ett annat dagis då.
Antingen finner man sig i dessa dåliga beslut eller så tar man hem sitt barn och låter dom vara hemma. Brukar verkligen vara populärt med undersökningar och enkäter där man undrar vad föräldrar tycker om ditten och datten, här är det ingen som frågar om en förälders åsikt.

Och jag undrar verkligen VAD som säger att det är bättre för barnet att vara där 3 timmar 5 dagar i veckan istället för 5 timmar 3 dagar i veckan? Kontinutet är det enda vettiga jag har hört och det tycker jag inte alls är ett bra argument. 3 dagar är också en kontinutet.

3 kommentarer:

M sa...

Jag håller med det suger. Det suger att berätta för föräldrarna vad som gäller. Det suger att stå bakom dessa regler när man egentligen inte vill stå för det man säger. Det suger att det är diskriminering angående föräldrar ledighet. Det är helt enkelt mycket som suger...

Jag tror att det valt ha barnen 3 timmer 5 dagar i veckan för att det blir billigare för kommunen. De behöver inte stå för lunchen...

Jag kan köpa argumentet att barnen lika gärna kan sova hemma som på förskolan men att ha olika tider på olika avdelningar är idiotiskt tycker jag. Då är det bättre att samma tid gäller oavsett ålder...

Jag hörde även ryktas av min bror att de håller på att försöka få igenom det här i Piteå också... Vart är vi på väg???

Mitt i mitt liv sa...

Ja det suger verkligen, verkligen, verkligen! Usch jag blir bara upprörd när jag tänker på det här.
Hur har ni det där Linus går, har han också 3 timmar 5 dagar i veckan eller ?

Anonym sa...

Det värsta med mötet är ändå att om jag är sjuk, skall mitt barn vara hemma med mig. Är det säkerhet.. Jag går inte hem i onödan........hmm